Latinas y Ruinas - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van jarlentamara - WaarBenJij.nu Latinas y Ruinas - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van jarlentamara - WaarBenJij.nu

Latinas y Ruinas

19 November 2013 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Mexico, het land van de Olmeken, Tolteken, Zapoteken, Mixteken, Azteken en Maya's

Vrijdag zijn vanuit Mexico City heel vroeg richting Merida, de hoofdstad van Yucatan gevlogen en wat een leuke stad is dat. Een stad vol met pleinen en koloniale gebouwen in de meest prachtige kleuren, een fiesta voor de ogen. Je voelt de passie in de stad, de Latijns-Amerikaanse muziek komt je uit vele luidsprekers tegemoet.

Op aanraden van een aantal locals en onze gastheer zijn we ipv naar Chitchen Itza naar Uxmal en Kabah gegaan. Uxmal ligt zo'n 75 km ten zuiden van Merida de stad vormde in de 10e eeuw samen met de Mayasteden Kabah, Sayil en Labna, het voornaamste Puuc -centrum op het schiereiland Yucatan. Uxmal betekent driemaal gebouwd,een verwijzing naar de verschillende bouwfasen van de stad. De tempels, en paleizen liggen verspreid over een grote open vlakte en het is opmerkelijk dat er nog redelijk veel details in tact danwel gerestaureerd zijn. Kabah was in vroegere tijden met Uxmal verbonden dmv een 15 km lange geplaveide, ceremoniele weg.

Zondag hebben we een lange reisdag dwars door de deelstaten Campeche en Tabasco naar Palenque in de deelstaat Chiapas gehad. Na een douche en een overheerlijke mexicaanse maaltijd hop hop op 1 oor. Maar slapen gaat moeizaam, het is warm en benauwd en de natuur kent geen avondklok.

We zijn blij als het ochtend is en vertrekken vroeg richting de archeologische zone in het oerwoud. We nemen een lokaal busje en alles verloopt soepel totdat we bij de ingang van het park komen er staat een groep mannen, vrouwen en kinderen, sommigen met bivakmuts, stok en een groot kapmes aan hun broek, dan slik je wel even. Zij demonstreren tegen controversiele nieuwe wetten, iedere Gringo krijgt een briefje in de hand gedrukt waarop staat uitgelegd voor welk doel ze demonstreren en hoeveel peso's ze ons afhandig willen maken. Wij betalen gelijk en mogen verder. Verderop bij de ingang is commotie, de leider van de groep is in discussie met de manager van het park en even is het onduidelijk of we vandaag wel de zone op mogen. Uiteindelijk lijkt er een overeenstemming gevonden te zijn en mogen we naar binnen, we hoeven vandaag geen ticket te kopen als tegemoetkoming van het smeergeld dat we zojuist betaald hebben.

We worden door het aangezicht van het tempelcomplex omver geblazen, de groene jungle vormt een uniek decor voor deze indrukwekkende gebouwen. Het is ongeloofelijk in welke staat ze verkeren en het is ongeloofelijk dat er nog zo veel tempels in het oerwoud verborgen liggen. Het is de hele ochtend erg rustig, wat een geluk! We genieten en nemen de tijd om deze prachtige site in ons op te nemen.

Rond de middagtijd gaan we terug naar Palenque, we willen niet tot 17:00 uur wachten op de bus die we wilden nemen richting San Cristobal de las Casas en dus nemen we plaats in de kleinere lokale bussen die prima voldoen om van A naar B te geraken. We maken een tussenstop bij Misol-Ha ,een 30 m hoge wateral en kraakhelder water en met nog 2 bus wissels, prachtige berglandschappen, dorpjes en haarspeldbochten komen aan in San Cristobal de las Casas onze eindbestemming van vandaag.

Hasta Luego amigas y amigos

• 19 November 2013 - 08:34

Nathalie:

Wat super dat jullie naar Mexico zijn gegaan! Dit
    Is ook een van mijn top vakanties geweest.
    Met palenque, san Christobal en Tulum als hoogtepunten!
    Veel plezier en geniet van dit prachtige stuk van Mexico!
    Xxx Nathalie

• 19 November 2013 - 16:46

Sebas:

Klinkt als wederom een geweldige en avontuurlijke vakantie. Geniet er van.
    Gr. Sebas

• 19 November 2013 - 20:26

Anouk:

Jullie hebben het wel super daar! geniet er lekker van.

• 20 November 2013 - 08:11

Papa:

Hoi Tamara en Jarl, fijn dat jullie je goed vermaken. Geniet er maar van en stuur eens een paar fotos
    Liefs

• 20 November 2013 - 16:31

Pappie En Anne:

Fyn dat jullie weer z,on spannende reis maken geniet ervan. We genieten van jullie foto's blijf die vooral af en toe sturen .
    Liefs van ons beiden Pappie en Anne