Deer, oh deer in hogere sferen - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van jarlentamara - WaarBenJij.nu Deer, oh deer in hogere sferen - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van jarlentamara - WaarBenJij.nu

Deer, oh deer in hogere sferen

Door: Tamara

25 November 2012 | Japan, Hiroshima

Op een half uur met de trein ten zuiden van Kyoto ligt Nara, dat in 710 de eerste permanente Hoofdstad van Japan werd. Dit heeft maar 75 jaar standgehouden, een priester was het gelukt een Keizerin te verleiden waardoor hij bijna de troon claimde en daarom werd besloten Kyoto als nieuwe hoofdstad op te richten (tot 1868), weg van de steeds machtiger wordende Geestelijkheden. Hoewel de Nara periode erg kort was, is in deze tijd mede door de sterke invloeden vanuit China en Korea, de fundering gelegd voor de Japanse cultuur en civilisatie en is het boeddhisme tot nationale religie aangenomen.

In Nara hebben ze herten, wilde herten, heel veel herten, op straat, voor de winkels en bij de ingang van café's. Niks lieve schuwe Bambi springend in het bos, als je niet uitkijkt kruipt Bambi voor, bij het openbaar toilet.
Maar Nara is echt te gek, het is overzichtelijk en heeft de sfeer van een Franse provincie stad. We hebben heel lang uitgekeken naar deze dag, nog een wens die hoog op onze lijst stond is vandaag in vervulling gegaan. Een bezoek aan de Daibutsu (Great Buddha) in de Todai-Ji. De Todai-Ji is het grootste houten gebouw ter wereld, het huidige gebouw dateert uit 1709 en de Daibutsu is een van de grootste bronzen beelden ter wereld, het was een dubbel groot waaauw moment!

Onze tijd in Kyoto is voorbij gevlogen en gaan we met nog gevuldere rugzakken verder, naar een volgend hoogtepunt, Mount Koya. Het is druk vanochtend echt heel erg druk, er komen 50 miljoen bezoekers naar Kyoto per jaar en we hadden het gevoel dat ze allemaal vandaag op het station stonden, pfff. Gelukkig zijn wij langer dan de gemiddelde Japanner en kunnen we over de menigte heenkijken, maar ook daar wordt je duizelig van hoor. Je krijgt zo een goede indruk dat het er toch wel heel veel zijn. We hebben een afwisselende trip, die begint met de Shinkansen (Bullettrain) die ons in 15 minuten naar Osaka brengt, nauwelijks de moeite om onze spullen af te doen en te gaan zitten. Vervolgens de metro, lokale trein, Cable Car en bus die ons tot een hoogte van 825 meter brengt naar Mount Koya. Echt een leuke reis, in een smurfentempo dwars door smalle valleien, omringd door bergen gehuld in prachtige herfstkleuren. Het Koya-san kloostercomplex met 110 tempels en schrijnen is de reden waarom we hier zijn, dit is het hoofdkwartier van de nog steeds actieve Shingon School van Esotherisch Boeddhisme, opgericht in 816. Ontzettend indrukwekkend, alleen al vanwege de bijzondere ligging en verscheidenheid aan bouwwerken uit verschillende periodes, waarvan de oudste nog in originele staat bestaande tempel uit 1197. Maar ook de begraafplaats, met 200.000 grafstenen uitgestrekt over 2km temidden van eeuwenoude cederbomen is een unieke, surrealistische wandeling.

We overnachten in een van de tempels, wat is het hier stil, echt heerlijk stil en sereen. 6 uur de volgende ochtend mogen we deelnemen aan de 1 1/2 uur durende ochtendceremonie en vuurmeditatie, we zijn nu helemaal zen...

• 25 November 2012 - 16:08

Papa:

Hoi Tamara en Jarl,

ik heb de indruk dat jullie veel meer beleven dan bij eerdere reizen. Het valt me ook op dat er nog heel veel oude culturele plaatsen in takt zijn. Japan heeft het altijd voor elkaar gekregen de grote oorlogen buiten het eigen land te houden (natuurlijk met uitzondering van Hiroshima en Yokohama) en bij naderende nederlagen, op tijd te capituleren.

Ik neem trouwens aan dat er in Nara geen groenteboeren en bloemenwinkels zullen zijn.

Heel veel plezier nog in de laatste week.

Groetjes

Papa

• 25 November 2012 - 19:13

Shirley :

Hoi lieverds,
    Wat een indrukwekkende reis! Wordt er helemaal enthousiast van. Geeft me het gevoel, dat Japan ook nog op onze lijst moet komen. Al lijken miljoenen mensen mij nu nog geen goed idee met onze kleine beau beer. Heerlijk die rust en wat ongelooflijk cool die meditatie. Ben helemaal niet jaloers hoor hahah. Krijg een beetje India gevoel... Oh ja, dat hebben jullie natuurlijk ook al gezien zuchhhhhh. Wat leuk dat jullie het zo fijn hebben en jullie deze reis zo intens beleven. Heel wat anders dan bezig zijn met Sint inkopen, schoen zetten etc. Ook excited hoor hahah! Geniet lieve schatjes van al jet moois die de andere kant Vd wereld je laat zien en neem deze mooie ervaring mee in je hart! Jullie hebben het verdiend! Dikke kus en veel liefs uit een winderig & regenachtig Alphen.
    Xxxx Martijn, shirley en jullie Beau beer

• 25 November 2012 - 19:19

Shirley:

Wat een coole foto's !!!

• 25 November 2012 - 20:28

Sebas:

Nog steeds goed naar jullie zin, lees ik. Geniet er van....

Groeten sebas

• 25 November 2012 - 20:45

Anouk:

Heerlijke verhalen. een compleet andere wereld waar jullie zijn. Leuk om er zo wat van mee te krijgen.
    Blijf genieten.
    groetjes Anouk en Bas. En voor Jarl natuurlijk speciaal een groetje van Isa