Hello Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van jarlentamara - WaarBenJij.nu Hello Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van jarlentamara - WaarBenJij.nu

Hello Kyoto

22 November 2012 | Japan, Kyoto

Elke keer als we op een station aankomen, belanden we in weer een ander Japan. Ik heb onderhand pijn aan mijn kaken, van de constante glimlach op mijn gezicht. Het ligt niet aan ons, andere reizigers of ex-pats die we ontmoeten, spreken met hetzelfde enthousiasme en verwondering over dit land.

Kyoto, de culturele hoofdstad van Japan, het bezit een viertal indrukwekkende paleizen, ca 400 schrijnen, 1650 tempels, een zestigtal prachtige tuinen, 140 musea en galeries. Bovendien worden de oude ambachten hier in stand gehouden en leven hier ca ja, ja let op 100 Geisha's in de wijk Gion.

Onze voeten zijn er klaar voor, we wagen ons een begin te maken aan de culturele en culinaire rollercoaster die deze stad ons te bieden heeft. De herfstkleuren in de tuinen en rond de tempels en schrijnen zijn een klasse apart, het maakt alles nog specialer. De ene tempel is nog mooier of groter dan de andere, je weet niet meer waar je kijken moet en de tuinen zijn dan ook een welkome afwisseling om het allemaal te verwerken. 's-avonds blijven we in de wijk Gion, lopen door de oude straten met theehuizen en restaurants. De oude straten zijn zo goed als leeg en toch hoor je achter de gesloten deuren gepraat, gelach en geschuifel. We zijn zo nieuwsgierig, maar kunnen natuurlijk niet iedere schuifdeur openmaken om even naar binnen te gluren. We lopen nog even verder, het is stil en ineens blijven we roerloos staan, oog in oog met een Geisha.... Natuurlijk heb je dan niet gelijk je camera-uitruisting paraat en dat hoeft ook niet, want de ervaring op zich is al uniek en met weinig anderen te delen. Toch besluiten we om vanaf dat moment onze camera continue aan te hebben, voor het geval dat... Tammi Paparazzi is er klaar voor en het resultaat is te zien op foto/ video :)

Het hippere uitgaansgebied in Gion daarentegen bruist van het leven, het is een aaneenschakeling van barretjes, nachtclubs en restaurants. Een stuk chaotischer en op weer een andere manier leuk, totdat een deur openzwaait en een japanse voor ons neer valt. Ik denk gelijk, ABCABS, ABCABS (afkorting van stappenplan bij EFR) gelukkig voor ons, blijkt dat ze gewoon straalbezopen is, erg charmant. wij vinden het dan ook een goed moment om de bus te pakken richting ons hostel...