The Shire, Geisha's en Samurai's - Reisverslag uit Kanazawa-shi, Japan van jarlentamara - WaarBenJij.nu The Shire, Geisha's en Samurai's - Reisverslag uit Kanazawa-shi, Japan van jarlentamara - WaarBenJij.nu

The Shire, Geisha's en Samurai's

20 November 2012 | Japan, Kanazawa-shi

19.11.12
Vandaag nog verder de Alpen ingetrokken, tunnel na tunnel, waarvan de langste 11km, richting Shirakawa-go/Ogimachi. Een goed bereikbaar bergdorp met Gassho-zukuri gebouwen, 600 inwoners en bussen vol bezoekers, leuk...

Toch gaan wij verder naar Ainokura, een erg afgelegen bergdorp met Gassho-zukuri gebouwen, 80 inwoners en een handjevol bezoekers. Wij zijn de enige 2 blanke bezoekers die er overnachten :). Je moet er iets meer moeite voor doen om er te komen, maar de beloning is groot. Stilte, rust, een indrukwekkend panorama, 1 restaurant/souvenirshop/postkantoor/info en de ervaring van een 'farmhouse homestay'. We krijgen de regionale keuken te proeven die onze gastvrouw voor ons bereid heeft. Onze smaakpapillen worden van links naar rechts geslingerd, de meeste ingrediënten zijn onbekend, een leuke uitdaging in de categorie herken de smaak.

Weetje:
De Gassho-zukuri gebouwen zijn tussen de 200 en 400 jaar oud en lijken het meest op een boerderij gebouwd met balken gemaakt van bomen die een natuurlijke kromming ontwikkelen, er wordt in deze gebouwen geen enkele spijker gebruikt. De daken gemaakt van wel meer dan een meter dik riet hebben een helling van 60 graden en worden iedere 15-20 jaar vervangen. 's-avonds ziet het er uit als een afbeelding uit een sprookjesboek

De volgende ochtend vertrekken we richting Kyoto via Kanazawa. Kanazawa was niet echt gepland, maar doordat het op onze bus/treinroute lag wilden we toch ff uit nieuwsgierigheid gaan kijken. ff... Big rookie mistake, maar ach die hebben we er al zat gemaakt deze reis ha ha. Kanazawa, wat een verrassing, deze stad heeft een aantal parels voor ons in petto. Zo gaan we op zoek naar 1 van de 3 oude Geisha wijken die in deze stad de tand des tijds hebben doorstaan. We hebben het gevoel dichtbij te zijn, kunnen het niet vinden, geen andere mensen om ons heen, dus we denken we zitten fout. Toch nog even die hoek om zeg ik tegen Jarl en bam, wow, omvergeblazen, kippevelmoment, staan we midden in een straat met Ochaya's (theehuizen). Met de prachtige oude straten van Takayama achter ons, dachten we dat het niet beter kon worden, wel dus. Er zijn nauwelijks mensen, onbegrijpelijk, maar wel heel fijn voor ons natuurlijk. Het is bizar om hier te zijn, die sfeer te voelen en een Ochaya uit 1820 van binnen te kunnen zien, dat op de verlichting en toiletten na nog in originele staat is wordt ons verteld, waauw en helaas moeten we in de avond weg, want in de avond is de kans aanwezig een Geisha te zien. Magisch, echt magisch. We moeten even weer aarden en vervolgen onze weg naar de kasteeltuinen, waarvan de aanleg gestart is in 1676 en voltooid in de 19e eeuw. Het schijnt een vd 3 mooiste tuinen van Japan te zijn, het is zeker een mooie plek om even rond te slenteren en de unieke Japanse tuinarchitectuur in je op te nemen. Als afsluiting bezoeken we een Samurai wijk, alleen de muren die rond de huizen stonden zijn nog aanwezig en het Samurai huis van de familie Nomura (12 generaties hebben in dit huis gewoond) deels origineel en deels gereconstrueerd. De overige huizen zijn door het opheffen van Feodalistische system verwoest, verkocht dan wel omgebouwd als moestuin... Het is sluitingstijd, krijgen we bij de ingang van het Nomura Samurai huis te horen en blijkbaar is de teleurstelling op mijn gezicht zo groot, dat we alsnog worden binnengelaten, jeej!! Het huis voor ons alleen, wat een dag zeg, weer een hoop te verwerken.

• 20 November 2012 - 15:31

Shirley, Martijn & Beau:

Hi schatjes

wat een avontuu zeg ! Gaaffff! Lekker genieten dus,
    mooie foto's maken he?
    ps. als je een leuk hello kitty hoesje tegenkomt waar ik mijn Iphone in kan doen, dan neem maar mee en naturlijk alles wat leuk is van HK haa

kusje

• 20 November 2012 - 15:46

Hee Shirley,

HK is hier echt overal. Kun je de fotos niet zien?

Tuurlijk breng ik wat voor je mee van HK, als je nog meer specifieke ideetjes hebt hoor ik het wel.

• 20 November 2012 - 17:15

Papa:

Klinkt allemaal fantastisch, maar zonder foto's allemaal niet echt voor te stellen. Ik hoop dat we later dan wat te zien krijgen.

Liefs

Papa

• 21 November 2012 - 10:54

Pappie:

Wat een reisbeleving! Schiterende foto"s Ben benieuwd om commentaar erbij te krijgen Wat zijn die bomen met al staken erbij als een soort tent. Welk nut heeft dat? Geniet maar. Liefs van hier Pappie en Anne.

• 21 November 2012 - 11:48

Aldo, Heidi, Jikke En Melle:

Wat 'n heerlijke verhalen om te lezen, en wat schrijf je het prachtig! Geniet er nog lekker van maar dat is niet zo moeilijk zo te lezen,
    liefs uit Thorn