Hidandbeef - Reisverslag uit Takayama, Japan van jarlentamara - WaarBenJij.nu Hidandbeef - Reisverslag uit Takayama, Japan van jarlentamara - WaarBenJij.nu

Hidandbeef

Door: Tamara

18 November 2012 | Japan, Takayama

Gisteren Vroeg uit de veren, met de trein richting Hida district naar het bergstadje Takayama in de Japanse Alpen. De laatste tunnel is erg lang en ik grap nog dat er aan de andere kant vast sneeuw ligt... En ja hoor sneeuw. Bij aankomst voelt het gelijk heel erg goed, wat een bijzondere sfeer hangt hier. Ik heb een slaapplaats Geregeld in een boeddhistische Tempel, een bijzondere ervaring. De reden waarom we naar Takayama wilden, is dat dit een van de weinige stadjes is die nog authentieke wijken met tradionele ambachtshuizen, winkels en herbergen uit de 16e eeuw heeft weten te bewaren, het zijn niet alleen Musea, mensen wonen hier nog in deze eeuwenoude mysterieus aanvoelende gebouwen. Het is totaal anders dan Tokyo en omgeving en weer vallen we van de ene verwondering in de andere. In de oude wijk hebben we een ambachtshuis van een Sake brouwerij en een oud overheidsgebouw uit de Edo periode bezocht. Mensen woonden en werkten in het zelfde pand en zowel binnen een privé pand als een overheidspand bepaalde de hiërarchie de grootte, luxe en ligging van de vertrekken waarin iemand zich mocht bewegen. Het was echt magisch, je kon voelen hoe het er destijds aan toeging en met wat voorstellingsvermogen zag je hier en daar een vrouw in een prachtige Kimono voorbij schrijden. De oude straten en huizen vormen een groot doolhof, overal nauwe straatjes en gangen, schuifdeuren en trappen en ruimtes achter ruimtes. Het is echt zoals in de film Memoires of a Geisha!

Overigens zien we nog wel vrouwen in kimono's, dat is toch wel erg mooi en erg vrouwelijk!

Je kan je sterk vergissen als je een straatje in kijkt en denkt dat alles gesloten lijkt, pas wanneer je erdoorheen gaat, zie je lampen binnen branden, gaat er een schuifraam open als je even stilstaat voor een bordje met lokale hapjes! Met de lokale hapjes "Japans streetfood" hebben we een inhaalslag gemaakt tov de afgelopen dagen :). Wat een feest, het leek wel alsof de hele dag een engeltje op onze tongen piestte en voor mij is het hier helemaal Food wonderland, veel is gemaakt van rijst, soja, verse groenten en zeker niet te vergeten Hida Beef! Hida beef, alleen in deze regio te verkrijgen en naast Kudu (Zuid-Afrika) en Jak -beef is de Hida beef in onze top 3 beland van de beste beef ooit!

Aan de rand van Takayama zijn een aantal nog in gebruik zijnde tempels en shrines uit de 17e eeuw in perfecte staat en nog helemaal uit hout.

Takayama was een cadeautje....

• 18 November 2012 - 16:19

Pappie:

Wat een fantastisch reisverslag. Ben blij dat jullie zo genieten. Wij genieten van alle aandacht in onze bruidsdagen. Er is nog veel te regelen maar liggen op schama. Wij zien uit naar het volgende verslag.
    Dit land zouden wij ook eens moeten bezoeken. Liefs P&A