Ni Hao - Reisverslag uit Guangzhou, China van jarlentamara - WaarBenJij.nu Ni Hao - Reisverslag uit Guangzhou, China van jarlentamara - WaarBenJij.nu

Ni Hao

Door: Tamara en Jarl

14 November 2008 | China, Guangzhou

Ni Hao,

Druk, drukker, drukst, niet alleen onze reis, maar vooral ook China.

Het is alweer onze laatste dag hier in China en hebben nu pas tijd om een berichtje (het wordt een lang verhaal) te schrijven, we hebben heel veel gezien en gedaan, de 24 uur in een dag zijn optimaal benut en de benenwagen is op.

Beijing
Beijing een metropool. Helemaal gepimpt, nieuwe luchthaven, schoon, opgeknapt, goede wegen, veel groen en ruim opgezet. Ons hotelletje lag vlak bij het Plein van de Hemelsevrede en de Verboden Stad, lekker centraal dus. De impact van de Olympische Spelen zijn goed te zien. De belangrijkste bezienswaardigheden en de omgeving eromheen ziet er spik splinternieuw uit, nog bijna geen vuiltje op de stoeptegel te vinden, dit in tegenstelling tot wat in onze gids staat “verwaarloosd, vervallen en vervaagd” staat nu alles strak in de lak.

In Beijing hebben we natuurlijk de Verboden Stad, het Plein van de Hemelsevrede en The Great Wall bezocht. Bij aankomst in Beijing hebben we een combi tochtje geboekt en werden ’s ochtends vroeg opgehaald door onze gids en 12 medereizigers, een gezellig klein interanationaal groepje. De gids die wij hadden snapte het helemaal en hoewel het een bijna onmogelijke opgave leek, is het toch enigszins gelukt om de grote massa te ontlopen. We zijn namelijk via de achteringang van de Verboden Stad naar binnen gegaan, zodat we pas tegen het einde van de wandeling door de Verboden Stad, de grote stroom mensen tegemoet kwamen, we hebben nog nooit zooooo veeel mensen bij een bezienswaardigheid gezien, sterker nog waarschijnlijk hebben we nog nooit zoveel mensen per m2 bij elkaar gezien. Werkte errug benauwend.

De Verboden Stad
Is een enorm complex waar alleen de Keizer van de Ming en Qing dynastieen en zijn gevolg mochten komen, het gewone volk werd buiten de muren gehouden, Het hele complex had in totaal 9999 kamers, hetgeen ook wel nodig was want de Keizer huisde 3000 vrouwen.

Het Plein van de Hemelse Vrede
Ook hier een hele boel mensen, met 40 ha het grootste plein ter wereld, regelmatig worden hier grote, ceremoniele parades afgenomen en het plein biedt plaats aan 1 miljoen mensen, voor ons gevoel waren die er nu ook.

Uiteraard hoort bij zo’n dag weer een bezoekje aan een paar zogenaamde fabriekjes, in dit geval een jade en zijde -fabriek. Voor ons altijd een uitgelezen moment om koffie te gaan drinken. Wat wel nog leuk is om te vermelden is dat de medailles van de olympische spelen aan de achterkant ingelegd waren met jade, omdat de Chinezen iets extra’s wilden doen. Daarmee zijn de plakjes behoorlijk waardevol geworden!!

De Grote Muur
Een van de zeven wereldwonderen, is een van de grootste menselijke prestaties. Gebouwd tussen 475 en 221 v. Chr. Ooit moet hij 10.000 km lang zijn geweest, omdat hij niet altijd bestand was tegen binnendringende vijanden en op tal van plaatsen ook niet meer de grens vormde, raakte hij in verval. Tegenwoordig is de muur zo’n 6335 km lang met een gemiddelde hoogte van 8 meter. De klim was de moeite waard, het uitzicht is verbluffend mooi, we kunnen ons voorstellen dat het hier iedere dag anders uitziet en met name tijdens de winter moet het sprookjesachtig zijn.

Drum Tower/Bell Tower/Lamatempel/Confucius Tempel en Hutongs
In het verleden was de Trommeltoren het centrale punt in Peking. Met behulp van grote trommels werden de uren van de dag geslagen. Nu slaan ze ieder half uur op de trommels ter demonstratie en je kunt je haast niet voorstellen dat het heel heel lang geleden nog zo stil was dat je de trommels buiten in de stad kon horen. Daarnaast hebben we nog wat tempels bezocht en zijn we gaan slenteren in de Hutongs (oude chinese wijken, die niet meer oud zijn. Deze buurten zijn platgegooid voor de Olympische Spelen en in de plaats ervan zijn er moderen torenflats gekomen, de bewoners van deze oude Hutongs zijn er natuurlijk niet rouwig om, want zij hebben nu een betere behuizing ervoor in de plaats gekregen. Wel hebben ze in de buurt van de Drumtoren een Hutong nagebouwd voor ons, de toerist. Ze ogen nogal steriel, maar er zijn gedeeltes waar hele leuke boutiekjes, cafe’s, restaurantjes etc. in zitten.

En natuurlijk Peking Eend
Mag niet gemist worden, heerlijk crispy eendje op zijn pekings, in reepjes gesneden, leg een paar reepjes op een soort pannekoekje, zoet soja sausje en lenteuitjes eroverheen, dichtvouwen en smullen maar!!

In het algemeen vonden wij Beijing een super gave stad, er hangt een relaxte sfeer, een smeltkroes van culturen, er is zo veel te zien en te beleven dat je je hier prima een hele week kan vermaken. De Metro is als vervoer erg handig en overzichtelijk en kost maar 2 Yen (0.24 euro cent) per enkele reis. Lekker ronddwalen, shoppen en lekker eten, echt Top!

Vanuit Beijing hebben we de nachttrein genomen naar Xi’an, super deluxe 8 sterren in vergelijk met India, we hadden een 4 pers. Coupe die we deelden met een gezellig Frans koppeltje.

Het 8ste Wereldwonder
Zo wordt het Terracotta leger in Xi’an genoemd. In maart 1974 waren boeren bezig met het graven van een waterput, op 4 m diepte stuitten ze opeens op enkele terracotta beelden van soldaten, die later bleken te behoren tot een leger van naar schatting 6000 a 7000 soldaten, paarden en koetsen. Het is fantastisch om te zien dat deze manshoge Terracotta beelden ieder uniek zijn, een eigen houding, kleding, gezichtsuitdrukking, zelfs de handen, heel maf!!

Verder hebben we nog de Grote Wilde Gans Pagoda en de Hot Springs van Xi’an bezocht. De Stad Xi’an is een hele leuke stad, vooral ’s-Avonds is er genoeg te beleven, zoals de avond markt in de moslimwijk, lekker slenteren en onderhandelen.

Vanuit Xi’an hebben we onze reis per vliegtuig naar Guilin voortgezet, Guilin is vooral bekend om zijn unieke landschap van karstformaties. Dit “stenen woud” van hoog oprijzende, begroeide kalksteenheuvels staat als een keten rondom Guilin en langs de oevers van de Li. De streek wordt ook wel eens omschreven als: De rivier vormt een groene, zijden gordel; de bergen zijn als haarspelden van blauwe jade.

Om te genieten van de deze bijzonder mooie streek hebben we vanuit Guilin een dagcruise (maw dobberend op het water van A-B) naar Yangshuo gemaakt. Met prachtig weer en uitzicht op de heuvels was dit een zeer relaxte bezigheid. Yangshuo is een heel erg toeristisch dorpje, met veel backpackers, het ene souvenirwinkeltje naast de andere, het ene cafe na het andere en heel heel heel veel toeristen. Het leek zelfs een beetje op Valkenburg, maar dan groter. We hebben hier dus lekker op een terrasje gezeten, de eerste keer tijdens onze vakantie, want de rest van de reis hebben we het moeten doen met een paar graden boven nul.

Na deze marathon door China zijn we vanuit Guilin per nachttrein vanochtend aangekomen in Guangzhou, nu in gezelschap van een Amerikaanse, zij met haar collega’s begeleidden een groep kinderen van een internationale school in Hong Kong op een schoolreisje, een grote gezellige gillende bende in onze wagon.

Vandaag hebben we met name gebruikt om te relaxen, dit berichtje te schrijven en ons geestelijk voor te bereiden op warm weer!!! Vanacht vliegen we naar Dubai om lekker te gaan genieten van een weekje “niets” doen.

Groetjes, Jarl en Tamara

foto's volgen nog

• 14 November 2008 - 11:01

Fam. Janssen:

Hoi lieverds, goed te horen dat het een fijn avontuur was! Heerlijk land he? We hopen jullie snel ye spreken en geniet van jullie week niks doen!

xxx Shir, Martijn en Beau

• 14 November 2008 - 13:48

Karin En Frank:

Wat een prachtig verhaal. Het klinkt weer als een prachtreis die jullie gemaakt hebben. Geniet nog in Dubai en tot snel!!

• 14 November 2008 - 17:01

Papa:

Hoi Tamara en Jarl,
    Fijn dat jullie zo'n leuke 2e week hebben gehad en in zo korte tijd zoveel hebben gez1en en gedaan. Ik hoop dat jullie goed in Dubai zijn aangekomen en wens jullie nog een relaxte week.
    Liefs
    Papa

• 18 November 2008 - 20:03

Kivit Van Haaftetjes:

Hallo jullie,

Wat hebben jullie toch weer een hoop gezien echt super!!! Ik denk dat jullie de komende week ook zullen genieten maar dan weer op een andere manier. Jullie verdienen het laat jullie maar eens lekker verwennen.

Groetjes Bas, Anouk en Isa

• 19 November 2008 - 20:01

Eddy, Carola & Girls:

Heerlijk hoor om dat prachtige verhaal te lezen, zou zo willen ruilen! Geniet ervan en tot gauw.

Dikke zoen van ons vieren